click here!!!

!:.cuba BACA.:!

Thursday, 9 February 2012

Mendidik anak dengan kekerasan


sekadar hiasan (sumber pokcik google)


Assalammualaikum…

Harini aku nak tau pendapat korang mengenai mendidik anak dengan kekerasan. Bagi korang adakah kekerasan perlu digunakan untuk mendidik anak anak.

Kalau orang dulu dulu kita mesti biasa dengar ikat anak dekat pokok mangga, cabai mulut anak, sebat guna rotan dan macam macam lagi la.

Mungkin ada di antara kita yang pernah kena macam apa yang aku cakapkan kat atas tu kan?? Apa yang jadi dengan korang sekarang? Adakah lebih baik atau lebih teruk perangai korang?

Tapi lain pulak dengan budak budak zaman sekarang ni. Apa yang aku nampak budak budak sekarang lebih dimanjakan. Kalau boleh jentik pun jangan sebabtu perangai budak budak sekarang semakin teruk.

Kena pulak sekarang dah ada undang undang yang tak boleh pukul budak sebabnya akan dikira mendera. Bagi aku kalau budak tu ada buat silap tak salah kot kalau nak dipukul macam mana sekalipun oleh ibu bapa mereka sendiri.

Dari segi pendidikan di sekolah pun dah tak sama macam dulu. Kalau dulu ibu bapa yang minta cikgu untuk merotan anak mereka kalau anak mereka ada membuat kesilapan. Tapi sekarang ni kalau usik sikit abis la ke mahkamah ler jawabnya.

Jadi apa pendapat korang mengenai perkara yang macam ni? Korang ada cara yang lebih baik ke untuk mendidik budak budak zaman sekarang supaya dapat mengawal masalah sosial dan jenayah yang semakin meningkat dikalangan pelajar.



p/s : parut kena sebat masa kecik dulu tak hilang lagi….huhu

9 comments:

Sharina Abdullah said...

kalau didik secara kekerasan, hati ni mula lah nak memberontak je. rasanya kalau cakap baik baik, insyallah boleh masuk kepala :D

Si BuDaK KaChAk said...

tu la psl...sbb mse kecik da dimanjakn...sbbtu bila besa jd memberontak...

=)

Zahirah Dzulkifli said...

Bak kata orang tua-tua dulu, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Hehe

cinta siswi said...

skrg nie jgn ckp pukul.. jegil biji mata pun ckgu kena marah,, haihhh,, =,="

doa la siswi jd ckgu yg sabar..hehe..

k@!sh!n said...

tak tau nak kata..guna kekerasan kang memberontak, berlembut kang pijak kepala lak..

Si BuDaK KaChAk said...

zahirah~ tp org tak suke lentur rebung la...dorang wat mknan...hehehe

Si BuDaK KaChAk said...

siswi~ tau xpe....

ye sy doakn siswi akn jd cikgu yg berjaya...amin....

Si BuDaK KaChAk said...

k@!sh!n~ tau xpe...poning la dgn bdk2 skarang...

Anonymous said...

aku dulu pernah kena ikat kat pokok,tepi jalan lg sebab nakal la..dlm sekolah rendah time tu.mak ayah aku mmg tegas.aku tak ikut displin yg ayah buat.Time tu mmg geram la kat parents aku,tp bila dah kawin dan ada anak2 baru aku tau!PADAN MUKA aku..hehe..tapikan,bila dah besar tak pulak aku rasa benda tu penderaan mcm org2 cakap tu.Alhamdulillah,hidup tak jd merapu pun.Aku lebih berdisplin,hormat org tua dan aku sayang campur respect kat parents aku.Skrg ni aku practickan contoh yg sama didik anak2 aku..bukan garang ye,tegas...