click here!!!

!:.cuba BACA.:!

Thursday, 16 February 2012

Amalan Mesra Alam Di Rumah

sumber pokcik googel

Assalammualaikum….

Harini aku nak kongsi sikit amalan mesra alam yang boleh kita praktikan di rumah. Banyak benda yang boleh kita lakukan untuk menyelamatkan bumi kita daripada tercemar selain kita juga dapat berjimat.


  1. Gunakan kain untuk mengelap meja dapur dan tempat bekerja. Kain boleh digunakan semula berbanding kertas tisu.


  1. Guna semula bekas kaca dan plastic sebagai tempat menyimpan barang.


  1. Guna semula beg plastic membeli belah untuk mengisi barang buangan.


  1. Gunakan kuali memasak yang sesuai saiznya dan tutup periuk semasa memasak bagi menjimatkan tenaga. Penggunaan periuk tekanan dan pengukus adalah lebik baik dan dapat menjimatkan tenaga sebanyak 70%.


  1. Jadikan bahan buangan organic sebagai baja yang tinggi nutriennya. Hentikan penggunaan racun makhluk perosak. Tanam tanaman seperti pudina untuk menghindari serangga perosak.


  1. Kumpul kertas / surat khabar yang tidak digunakan dan hantar ke pusat kitar semula.


  1. Membasuh kereta dengan menggunakan paip semburan amat membazirkan. Gunakan air yang diisi di dalam baldi untuk mencuci kereta.


  1. Gunakan mesin basuh pakaian apabila muatannya penuh. Air bilasan boleh dikumpulkan dan diguna semula untuk mencuci lantai atau tandas.


  1. Gunakan mesin basuh pakaian yang jimat tenaga. Sebelum membeli mesin basuh pakaian, baca label kecekapan penjimatan tenaga mesin tersebut. Dengan memilih mesin basuh yang tinggi penjimatan tenaganya, penggunaan air dan elektrik dapat dikurangkan sehingga 50%.


  1. Kawal kadar aliran air apabila menggunakan paip. Aliran air yang rendah boleh mengurangkan antara 25% - 50% penggunaan air.


p/s : sekadar perkongsian…

44 comments:

cIk JanNah said...

rakyat malaysia masih kurang kesedaran terhadap ketidakbaikkan penggunaan plastik. sebab dah jadi biasa dari kecil didedahkan dgn plastik. :)

btw, salam kenal

Si BuDaK KaChAk said...

btol tu...mungkin dah terbiasa sejak kecik lg...

=)

Iffah Afeefah said...

10% je buat

haha

empunya blog buat ke tidak ni

Si BuDaK KaChAk said...

40% kot...tinggi skit dr cikgu...hehehe

cinta siswi said...

adoii.. siswi xduk rumah.. hehe.. tp byk yg xbuat dr buat.. ngeh2.. :P

Zahirah Dzulkifli said...

Ada yang common. Kalau macam kereta tu, ada servis untuk kereta jenama apa eh. Lupa dah. Tapi dia memang menjimatkan air. Tang mesin basuh tu yang tak tahu. Hahaha. Nak kahwin karang baru cari :p

Cik Retiss said...

Tang basuh kete gune baldi tu yang wat skit pinggang tu..haha...owner blog wat tak nih..? haha

Si BuDaK KaChAk said...

siswi~ same2 la kita pbaiki k??hehe

Si BuDaK KaChAk said...

zahirah~ kawin la cepat bru leh tau...hehehe

Si BuDaK KaChAk said...

cik retiss~ wat masa ni mmg bsuh pakai baldi...akan dtg tak tau plak...arap2 kekal la...hehehe

huda jamil said...

nife info kawan. kita mmg kene ubah sikit mentaliti kita.

guna plastik mmg mudah tp bahaye kan.

Si BuDaK KaChAk said...

huda~ yup...btol tu...xdpt ubah keseluruhan tp dpt ubh skit2 pun dikire perubahan kn??

yup...plastik amik masa lama utk lupus...

Si BuDaK KaChAk said...

huda~ yup...btol tu...xdpt ubah keseluruhan tp dpt ubh skit2 pun dikire perubahan kn??

yup...plastik amik masa lama utk lupus...

Si BuDaK KaChAk said...

huda~ yup...btol tu...xdpt ubah keseluruhan tp dpt ubh skit2 pun dikire perubahan kn??

yup...plastik amik masa lama utk lupus...

Freaky said...

gunakan beg plastik tu selalu aku buat... lepas shopping simpan beg tu.. nak guna ambik je dan x perlu cari plastik lain

Ezad Skytech said...

kena praktikkan la semua ni..lama2 nanti mesti da biasa..

#surat khabar lama tu mmg selalu simpan...da banyak nanti jual..boleh dikitar semula...:D

plastik2 tu pun mmg selalu simpan...boleh guna balik..

Gen2Merah said...

ahaha.. sya kalau nak cuci kereta mmg sakit pinggang la kalau pakai baldi.. nak juga guna air pancut2.... ahaha.. laju dan menjimatkan masa.. ehehe

Dylla Abas said...

tips yg bagus ni...tapi bak kata cikgu Gen2merah, kalau basuh kereta guna baldi, alamatnya memang sakit pinggang la..hehe :p

~ieda~ said...

betol2...tp bab bsuh bj 2, bek bsuh bj guna tgn...besh + jimat...hehe

biela bell said...

kalau mengelap memang guna kain pun..huhu.

tu la..sekarang pun kalau kita tengok tmpat pelupusan sampah pun dah penuh giler-giler..sume barang pakat main buang je..huhu

..cik gugu.. said...

susah nak ubah tabiat kte yg sjak azali mmg ske mbazir -.-

aimaniman said...

perkongsian bijak dik... adik dapat akak pun taw... ok.. jom layan x guna beg plastik, tp kekadang lupa bw beg, terbeli gak plastik tuutt..

teha said...

wah , gud tips !

maszull said...

assalamualaikum...gud tip buat semuanya...:)

Si BuDaK KaChAk said...

freaky~ bgus la camtu...amalkn slalu ye...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

ezad~ btol tu bak kata org mluntur bluh biar dr rebung...

*aku pun byk simpan plastik...

Si BuDaK KaChAk said...

gen2merah~ cikgu letak la baldi kt atas kerusi ke...bru tak byk membongkok...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

dylla abas~ cuba tinggikn bldi tu pd ketinggian yg slesa supaya buat keje tak mmbongkok...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

ieda~ mak ai...rajin nye bsuh bju gne tgn...ni tgn mesti brotot kaw2 punye kn??heheh

Si BuDaK KaChAk said...

biela bell~ bgus la...amalkn slalu eh...

btol tu...klu asik buang je nnt negara dah jd negara sampah...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

gugu~ bleh je...pelan2 k??nnt2 insyaAllah ok punye...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

aimaniman~ yup...sy pun kdg tlupa bwk beg sudahnye tpkse amik plastik...huhuh

Si BuDaK KaChAk said...

teha~ thanx....jom kita amalkn ye...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

maszull~ waalaikummusalam....thanx...sekadar perkongsian bersama...

=)

Miss Nadya said...

no plastik beg..:D

p/s :: dah bersedia.:)

Si BuDaK KaChAk said...

nadya~ yup...no plastik bag...

=)

kaishin said...

bagus info ni..rugi kalau tak guna pakai :)

★ aIsyaH ★ said...

nk try n0.9 tu la..bukan nk beli p0n..nak try baca je label kecekapannya..mcm mana nk bace yerk..=)

~ieda~ said...

hahaha...bkn rajin tp mmg suka bsuh bj ngn tgn...ase lg bersih tau...hoho..mmg habit lah tp ida x suka lipat bj plak...heee xdernya brotot pon..kecik cm 2 gk ^_^

Si BuDaK KaChAk said...

kaishin~ yup...mmg rugi pun klu tak pakai...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

aisyah~ mcmtu plak??klu camtu gi la kdai elektronik...hehe

Si BuDaK KaChAk said...

ieda~ bgusnye...jimat elektrik umah...hehehe...tlg bsuh bju sy leh tak??byk ni...hehehe

mane la tau otot tu mgalahkn malek noor...sy pun takut...hehehe

~ieda~ said...

hahaha...bole2 tp skali ngn upah la yea :p

xdernyer pon...x da otot2...klo da, kwn2 pon tkejut gk...hoho

Si BuDaK KaChAk said...

upahnya kira camne ek??hehehe

ala...mane a tau member sdiri pun tak prasan...hehehe