click here!!!

!:.cuba BACA.:!

Friday, 6 January 2012

KEPADA SEMUA PENGGUNA KOMPUTER RIBA(LAPTOP)!!!



Tahukah anda bahawa kita tidak digalakkan menggunakan laptop dalam jangka masa yang panjang??

Di tempat kerja aku tadi aku sempat berborak dengan Dr.Jalalludin. Dia merupakan seorang ergonomist dari Kajang.

Katanya penggunaan laptop hanyalah dalam 2jam sahaja...nampak tak??? 2JAM SAHAJA!!!!

Bagi penggunaan jangka masa yang panjang adalah digalakkan menggunakan komputer biasa. Ini adalah disebabkan struktur badan manusia yang tidak sesuai dengan penggunaan laptop.

Apabila menggunakan laptop, kita banyak membongkok. Walaupun kita hanya membongkok sikit sahaja tapi masih meninggalkan kesan pada tulang kita.

Mungkin sekarang kita boleh katakan sakitnya hanya biasa biasa sahaja, mungkin kerana kita masih lagi muda. Bagaimana kalau kita dah tua nanti??


 
cara yg betul (sumber pokcik google)




yang ni baru betul betul ergonomic ni (sumber pokcik google)





Sekiranya masih lagi tidak faham boleh tanya dekat komen bawah ni. Aku akan cuba jawab soalan yang mana aku tahu ok??



p/s : kepada pejabat yang tidak menggunakan PC tetapi  menggunakan laptop diharap korang boleh mintak bos korang tukarkan…

p/s/s : risau juga…yela…kalau dah buka blog mesti lama punya…nanti nak beli PC sebiji la…nk letak dalam bilik untuk berblogging….

10 comments:

aimie amalina said...

huwaaaaa
nak kene beli pc utk blog ah cenggini
okeh tggu dh kaye nnti :))

Eera Shera said...

alamak belum tua lg dah bongkok agaknya

'Aisya Salim said...

Klau nk gna lptop jgk, kdudukn dia kena betul-2 mcm dlam gmbar ke? -,-

Si BuDaK KaChAk said...

'aisya salim~ nak guna laptop boleh jer....takde masalah pun....cuma jangka masa penggunaannya tak boleh lama...doktor tu kate laptop boleh digunakan selama 2jam sahaja....kalau nak guna lama disyorkan pakai komputer dengan cara yang ada dalam gamabar tu....

EMOdisaster said...

adeh..sye ni da la berjam2...pastu baring lak tu..mmg efeck tulang blkg lah...dgn tengkuk... erk... tp cube bace ni.... http://emosbloggingforlifes.blogspot.com/2011/12/awas-pengamal-meriba-laptop-di-peha.html

Si BuDaK KaChAk said...

ah bace n komen da.... =)

Nurrul said...

err... ye ker ? ? abg sye tak pena pulak kata gtuh.. pengetahuan baru nie.. tengs dear :)

ada masalah laptop/computer ? :
http://computerlaptop-zul.blogspot.com

Si BuDaK KaChAk said...

owh....yeke???abg keje ape???

mende ni memang bol pun....bkan cobaan....

Ca Cik Duyung said...

skang pon ca da bongkok sebab dari tadika sampai la ke zaman skola suka wat keje kat lantai..

Si BuDaK KaChAk said...

ca~ owh....bhye tu...lbih baik sediakan meja yang sesuai dengan ketinggian ca...