click here!!!

!:.cuba BACA.:!

Tuesday, 11 October 2011

"Bertopeng" jika perlu???




sumber pokcik google



Assalammualaikum rakan blogger semua...
tajuk kita hari ni hipokrit...
kenapa tajuk ni??tah la...mungkin semalam aku ada BW terbaca pasal hipokrit ni...
tapi korang jangan salah paham..
aku bukan nak menentang apa yang ditulis...
ni juz pendapat aku je...



perlu ke ada hipokrit dalam diri kita??
jawapan aku ye...



mungkin ramai yang tidak setuju dengan jawapan aku...
dan mungkin juga akan ada yang tembak aku dengan kata kata yang tidak puas hati...
tapi tak mengapa...korang boleh teruskan dengan cara korang....
aku cuma bagi pendapat aku je...



kenapa aku kata perlu??
kenapa tak jadi diri sendiri je??
betul...memang ramai yang akan cakap "juz be urself"
tapi korang sedar tak kadang tu bila kita jadi diri kita ada je orang yang tak puas hati dengan kita??
kadang tu dengan perangai kita tu ada orang yang terguris hati??
kadang tu dengan perbuatan kita membuatkan orang menangis??
kadang tu orang yang kita sayang menjauhkan diri??



korang sedar tak semua tu??
mungkin korang tak sedar tapi orang sekeliling korang yang kenal korang je tau apa yang dorang rasakan...
tetapi kerana mungkin dia mengamalkan sikap "bertopeng" ni sebabtu korang tak tau...



nampak tak??kat situ dah ada satu contoh dimana penggunaan "topeng" yang betul...
kerana ingin menjaga hati kawan maka dia terpaksa "bertopeng"...
hasilnya??
akan terus berkawan sampai bila bila...



situasi seterusnya sepasang kekasih...
korang dapat seorang kekasih yang meminati sukan bola sepak...
sedangkan korang tak minat malah tak tau pun peraturan bolas sepak tu...
tak mengapa...tu semua boleh google je kalau nak tau...hehehe...(melalut pulak)
semasa pasangan korang bermain bola seboleh bolehnya korang bagi la sokongan terhadap pasangan korang...
dengan sedikit sokongan yang korang berikan memberi impak yang besar dalam permainan pasangan korang...
nampak tak??dengan "topeng" yang korang pakai tu sedikit sebanyak menambah kebahagiaan dalam perhubungan korang...



seterusnya suami isteri...
sebenarnya lebih kurang je dengan pasangan kekasih...
cuma yang ini lebih baik kerana sekiranya isteri mengikut kehendak suami ataupun taat pada suami...
ganjaran dia sangat sangat lumayan...
bukan setakat bahagia di dunia je tapi di akhirat skali....



ada juga aku dengar orang bertopeng untuk memenangi hati bakal ibu mertua dia...
yela...mungkin pasangan korang tidak terlalu cerewet dengan diri korang...
so bagi dia korang tak ada masalah la...
cuma yang bagi masalah pada hubungan korang adalah ibu kepada pasangan korang tu...
ibu pasangan korang sangat menginginkan bakal menantu yang baik rajin...
so nak tak nak korang pun terpaksa la "bertopeng" dengan ibu pasangan korang...
hasilnya??
hubungan korang berterusan...anak pun dah berderet...
hehehe...



so di sini aku nak tekankan yang "bertopeng" sebenarnya perlu tetapi mengikut pada situasi...
tak perlu la hipokrit yang teramat sangat sehingga orang lain pun naik menyampah dengan korang...
dengan maksud lain gunakan lah topeng ni untuk kebaikkan semua...
bukan untuk kebaikkan korang sendiri....



yup betul...mungkin kadang tu kita akan merasa sangat pedih bila selalu sangat bertopeng...
tapi tak salah kan kalau kita berkorban untuk kebaikkan...
bak kata mama :

~ orang asli cakap : diri bagai lilin ~



jadi korang pikir pikirkan la apa yang aku cakapkan ni...
lagi satu aku mintak kalau ada silap aku tolong tegor..
nak jugk aku tau mana silap aku...
insyaAllah aku cuba perbaiki...


p/s : bagi yang tak setuju aku mintak maaf...sila la turunkan komen...nanti kita bincang sama sama k?? mungkin betul aku salah...so kita tegur dengan cara yang betul k??

8 comments:

amy syifa said...

yes.sometime we should be hipokrit~
to take care someone's heart,feeling. maybe..hurm

sizuka[Izzati] said...

kadang-kadang boleh je jadi hipokrit utk kebaikan.heeee~

Si BuDaK KaChAk said...

syifa~ btol2...stuju...

Si BuDaK KaChAk said...

sizuka~ sokong sizuka... hehehe

Dylla Abas said...

'bertopeng' mmg perlu utk kes-kes yg diperlukan.cuma utk kes-kes yg memerlukan kejujuran,amatlah menyakitkan hati jika ada yg 'bertopeng ni'.thumbs up...setuju dgn entri ni :)

Si BuDaK KaChAk said...

dylla abas~ yup...btol tu...sbbtu sy ckp gunakan untuk kebaikkan semua bkan diri sendiri....thnx.... :)

Bilal binti Robah said...

nais.

Si BuDaK KaChAk said...

bilal binti robah~ thnx~