click here!!!

!:.cuba BACA.:!

Friday 29 July 2011

Tips -TiPs Di BuLan P0sE..

Tarikh : 29/7/2011
Wktu : 3:20PM
Lokasi : clinic
Mood : biase2 je tapi ade batuk2 skit sebab cuaca tak menentu la skang ni...

Assalammualaikum , salam sejahtera dan salam 1
Malaysia pada yang sudi bace blog yang tah pape
ni...hehehe...1st skali nak ucap tahniah kpada
team bola sepak semalam walaupun tewas dia tangan
team pura2....hehehe(dorg kuat pura2 sakit ats
padang)...walau apepun mayb blom rezki lagi kot...
kite cube len kali ok?? Neway ape yang aku nak
kongsikan arini ialah tips2 untuk menjalani
bulan pose yang akan menjelang tak lame lagi....
so mari la same2 kite cube ok???

TIPS BERBUKA PUASA
  • Pengambilan makanan di bulan puasa tidak seharusnya berbeza daripada bulan-bulan yang lain.
  • Pemakanan kita sepatutnya dapat membekalkan tenaga, vitamin dan mineral yang sepatutnya agar dapat menjalankan tugas-tugas harian seperti biasa. Makan secara sihat di bulan puasa adalah penting untuk menghindar beberapa masalah kesihatan yang biasa berlaku di bulan puasa seperti sembelit, makanan tidak hadam, kembung perut, pedih ulu hati dan kandungan gula rendah dalam darah.

  • Ia juga penting untuk membolehkan seseorang itu berpuasa dengan selesa dan mendapat fadhilat yang sewajarnya di bulan puasa.Oleh itu, makanlah secara sederhana dan pastikan pengambilan makanan yang seimbang untuk kekal sihat di bulan puasa. Walaupun berpuasa, kita tetap perlu mengamalkan asas makan secara sihat iaitu makan pelbagai jenis makanan secara sederhana dan seimbang.

  • Kita mesti mengambil makanan dari semua kumpulan makanan berasaskan Piramid Makanan Malaysia. Ini kerana tidak ada satu makanan yang dapat membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh kita. Makanan kita mestilah mengandungi kumpulan-kumpulan makanan berikut:             

             - Nasi, roti, bijirin dan hasil bijirin.
             -Buah-buahan dan sayur-sayuran
             
             -Ikan, ayam, daging dan kekacang
             
             -Susu dan produk tenusu
            
             -Sedikit minyak, lemak, gula dan garam
  • Jangan makan secara berlebihan sewaktu berbuka puasa. Ini kerana setelah seharian berpuasa, aktiviti gastrik di dalam perut akan menurun pada tahap yang minimum. Apabila kita mengambil makanan  semasa berbuka puasa, aktiviti gastrik akan meningkat.

  • Kebiasaannya kita akan mengambil makanan yang banyak sewaktu berbuka puasa. Ini akan menyebabkan peningkatan asid yang terlalu mendadak. Keadaan ini akan mengakibatkan ketidakselesaan dan boleh menjejaskan kesihatan.

  •  Oleh itu, makanlah makanan yang ringan terlebih dahulu sewaktu berbuka puasa untuk mengelakkan peningkatan aktiviti gastrik yang mendadak. Ia juga dapat mengurangkan masalah semasa berpuasa dan kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna.

  • Mengikut Sunnah, adalah digalakkan mengambil 3 biji buah kurma sebagai makanan pertama sewaktu berbuka puasa. Kurma bukan sahaja kaya dengan tenaga, tetapi juga mengandungi serat, vitamin dan mineral. Kemudian diikuti dengan ½ cawan jus buah-buahan. Selepas itu bolehlah mengambil 1 mangkuk kecil sup sayur berserta dengan 1 atau 2 keping roti.

  • Pengambilan makanan ini dalam kuantiti yang betul boleh mengembalikan paras gula yang rendah dalam darah kepada paras normal. Walau bagaimanapun, hadkan pengambilan makanan yang manis seperti kuih-muih manis, kek dan air manis dalam kuantiti yang berlebihan sewaktu berbuka puasa. Pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula secara berlebihan, boleh mengakibatkan peningkatan berat badan walaupun di bulan puasa.

  • Makan malam yang lebih berat adalah digalakkan sebaik sahaja selepas mengerjakan solat Maghrib. Hidangan makan malam yang disarankan ialah 1 ½ cawan nasi putih, 1 ketul ikan atau ayam, 1 cawan sayur campur. Jika boleh, elakkan makanan yang berminyak dan bersantan. Ambil buah-buahan serta lebihkan minum air kosong.

  •  Hidangan lewat malam atau moreh, boleh di ambil jika perlu. Elakkan mengambil makanan yang berat, cukuplah sekadar snek ringkas seperti kacang, sandwic, yogurt, roti, biskut, 1 atau 2 ketul kuih dan 1 gelas susu . Lebihkan mengambil air kosong. Pengambilan makanan yang berat seperti mi atau nasi mengakibatkan ketidakselesaan dan boleh mengganggu tidur anda.

  • Sembelit di bulan puasa merupakan masalah yang mungkin boleh berlaku di bulan puasa. Ia berlaku disebabkan kita kurang minum air, kurang mengambil makanan yang berserat serta makan banyak makanan terproses. Sekiranya anda mengalami masalah ini, tingkatkan pengambilan air, buah-buahan serta sayur-sayuran. Pastikan anda mengambil 6-8 gelas air, 3 hidangan sayur-sayuran dan ½ cawan sayur-sayuran serta 2 biji buah sehari.

  • Pengambilan air juga boleh di ambil dalam bentuk jus buah-buahan ataupun sup sayur-sayuran. Untuk mengelakkan kehilangan air dari badan, kurangkan pengambilan minuman yang mengandungi kafein seperti teh, kopi atau minuman berkarbonat.

  •  Kurangkan kekerapan mengambil makanan segera yang tinggi kandungan lemak dan garam. Selain daripada itu, lakukan juga senaman ringan seperti regangan dan berjalan. Ini adalah penting untuk kelancaran sistem penghadaman.  



*sumber dari Kementerian Kesihatan Malaysia


p/s : terkilan la syafiq rahim dengan shahrul idlan talaha tak men semalam...kalau tak mesti lunyai team lawan kene tibai....hahahaha....


6 comments:

amy syifa said...

aku x mkn kurma! mcm mne? *tetibe rase mcm dlm klas pn radziah.haha*

Si BuDaK KaChAk said...

ala...senang je...gantikan dengan belacan mentah 2...hahaha

amy syifa said...

eh bengong la nurse ni.org tnye betol2 nih.aku htr santau jgk karang!

Si BuDaK KaChAk said...

ko mkn la mknan yg manis len...tp igt mknan yg manis tu bkan nye ice cream or gule2...mkanan yg berkhasiat ler...kurma is da bez la...sbb kurma ade mcm2 khasiat n vitamin...

amy syifa said...

owhh.mkn mknn manis yg lain eh? okey. =) hey sape kate aku nak mkn ice cream or gule2? aku mkn coklat.. ~lalala

Si BuDaK KaChAk said...

ske ati ko ler...x dapek den nak nolong...